Willemstad - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Merian en Linda - WaarBenJij.nu Willemstad - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Merian en Linda - WaarBenJij.nu

Willemstad

Blijf op de hoogte en volg Merian en Linda

12 Juni 2013 | Curaçao, Willemstad

Vandaag hebben we de plannen wat omgegooid, Merian had dusdanig last van hoofdpijn dat elke excursie een excuus zou geven om de toilet te bezoeken. Aangezien we erg soepel zijn hebben we ons vandaag beperkt tot Willemstad.
Vanmorgen begonnen bij de Spa pool, Linda lekker in 't zonnetje (ja ja, goed beschermd!!) en Merian in de schaduw maar wel lekker genietend van het gekletter van 't watervalletje en de wind.

Het blijkt dat wij redelijk downtown (Otrobanda) zitten en dat een straat achter ons hotel best wel wat bijzondere deals plaatsvinden. Gelukkig worden wij goed bewaakt en genieten wij alleen maar van de rust.
Het hotel is, zoals eerder vermeld een hele bijzondere locatie. Het ziet eruit als een klein dorpje van allemaal huisjes geschilderd in de karakteristieke Caribische kleuren. De kamers zijn aan straten en pleinen en geen één kamer is gelijk aan een andere.
Van oorsprong was dit een arbeiderswijk die enorm verpauperd was. Een rijke Nederlander, Jacob Gelt Dekker, heeft dit alles opgekocht in 1995 en heeft hier 6 miljoen in geïnvesteerd om het te maken wat het nu is; een bijzonder hotel waar de lokale bevolking bij betrokken was en is. Kura Hulanda betekend letterlijk Hollandse Binnenplaats. Het heeft tevens een museum waar alles te zien is over de slavernij, de black holocaust.
(Dit stukje komt uit onze eigen verslaggeving, is dus geen 'cut &paste')
Nu we hier wat dagen zijn merken we steeds meer hoeveel moeite het personeel doet om het ons naar de zin te maken. Niets is onmogelijk.

Begin van de middag trad er gelukkig al weer wat herstel op bij Merian en zijn we met de camera op weg gegaan naar Willemstad.
Het is prachtig te zien hoe divers ook hier de locals zijn; echte rijke (zaken)mensen, en de arme bevolking passeert elkaar op de brug die het rijke deel (Punda)met het arme deel verbindt; de pontjesbrug. Een hele bijzondere constructie want iedere keer als hier een boot moet passeren vaart de brug, leunend op diverse bootjes naar de zijkant van de St. Annabaai.
De kleurrijke huisjes van de Handelskade in Punda is het kenmerkende van Willemstad.

Er is een nieuw gedeelte wat momenteel deel voor deel wordt opgeleverd en ligt in Otrobanda, dat heeft dezelfde herkenbare kleuren. Fort Rif, Hier is alles voor de rijke toeristen en de rijke bevolking. Winkels als Tommy Hilfiger, Lacoste en Max Mara zijn al geopend maar er zullen er vast meer bijkomen. Hier zit ook onze vakantievriend STARBUCKS, die we uiteraard met een bezoekje vereerd!!

Daarna weer terug naar ons onderkomen voor een verlate siësta. Vanavond lekker gegeten op het terras van ons hotel waar de klanken van de steelband net verstomd waren.

Morgen gaan we met een autootje het eiland verder verkennen, dat zal de nodige hilariteit opleveren want zo als ze hier rijden heb je echt geen rijbewijs nodig!!

• 12 Juni 2013 - 20:10

Petra:

En die Venezolaanse markt, zijn jullie daar al geweest? Maar die foto's,.... Zo herkenbaar. Al met de boot terug gegaan omdat de brug open stond? Hier regent het inmiddels. Dus,... Wees maar blij! Grtz, Petra